کالت برندینگ Cult Branding

تیم مشاوران مدیریت ایران :

برند فرقه یا برند کیش (کالت برند Cult Brand ) یکی از ۲۱ نوع برند است و در زیر عنوان برندینگ، جز برند متخاصم Hostile Brand دسته‌بندی می‌گردد. کالت برند بر اساس وفاداری مشتریان حول یک دسته، گروه، فرد یا محصول در یک جامعه شکل می‌گیرد. برند فرقه علاقه‌ای به دیگران ندارد، مشتریانی دارد که خودشان را متعصبین و سینه‌چاکان این برند می‌دانند، طرفداران برند فرقه به‌طورجدی و حقیقی، منافع و هویت خود را درگرو محبوبیت و موفقیت برند می‌دانند.

برند فرقه کیش کالت برند Cult Brand

 

Cult Brand، ارتباطی منحصربه‌فردی با مشتریان خویش برقرار می‌نماید و حول برند خود یک فرهنگ مصرف خاصی را شکل می‌دهد و این فرهنگ، دیگران را تحریک می‌کند تا از صمیم قلب بخواهند بخشی از این فرهنگ باشند. از کالت برندهای جدید می‌توان به Mini Cooper, Harley-Davidson, Apple, Oprah, Linux اشاره نمود.

در دنیای کالت برندینگ، مشتری پاداش نیست بلکه مشتری عضوی از خانواده برند است.

اگر یک موتور هارلیدیویدسون بخرید، تنها یک موتور نخریدید، شما عضو جدیدی از کلاب هواداران این برند شده‌اید. کلابی که تمام قاره‌های جهان به صورتی فعال برای اعضای خود برنامه‌ریزی می‌نماید.

این نوع برند، هیچ رقیبی ندارد و با وضع قوانین خاصی، مشتریان خود را تعریف و بر مشتریان خود حکومت می‌نماید. هیچ جایگزینی برای آنان نیست. چه کسی جای اپرا وینفری و چه چیزی جای محصولات اپل را می‌تواند بگیرد؟

برند فرقه حتما سودآوری بالایی حتی در شرایط نامناسب اقتصادی بازار، زیرا که با داشتن ارتباط قوی با مشتریان، هرگز فراموش نمی‌شوند.

برند فرقه به این درک رسیده که برندش متعلق به مشتریانش است. به مشتری گوش می‌دهد و تنها به خواست مشتری اهمیت می‌دهد. یک کالت برند با پیش‌بینی نیازهای اساسی انسانی و معنوی مشتریان و پذیرش و پاسخگویی به این نیازها، موفق می‌شود.

متعاقبا، برند فرقه به سطحی از وفاداری مشتریان دست میابد که در بین کسب‌وکارهای سنتی بی‌سابقه است.

  • پیروان فرقه به گروهی از طرفداران گفته می‌شود که به تمایل بسیار بالایی به گرایش خاصی به بخشی از فرهنگ‌عامه جامعه دارند. حتی یک فیلم، کتاب، گروه موسیقی و یا بازی می‌تواند پیروانی کم تعداد اما متعصب داشته باشد.

برعکس سایر برندهای شرکت‌های تجاری، برند فرقه بسیار فروتن، موقر و باشخصیت است. پیش‌فرضشان بر حضور گارانتی شده مشتری در معامله با آنان نیست. برند فرقه از سرمایه‌گذاری بر مشتری و نشان دان حسن نیت خویش برای ایجاد ارتباط بلندمدت نمی‌ترسد، پس حتی با کاهش میزان حاشیه سود به دنبال افزایش میزان رضایت مشتری است.

مطالعه موردی یک برند فرقه : هارلی.دیویدسون Harley-Davidson

خلاصه وضعیت برند :

  • ۱۹۰۱ ویلیام اس. هارلی در سن ۲۱ سالگی نقشه اولیه یک موتور را برای نصب روی دوچرخه طراحی نمود.
  • ۱۹۰۳ هارلی کلاب مالکان محصولات را افتتاح نمود و آن را(گروه مالکان هارلی) HOG : Harley Owners Group نامید.
  • ۱۹۹۱ هارلی‌دیویدسون برای بین‌المللی شدن، اولین رالی موتورسواران خود را در لندن برگزار نمود. امروز بیش از ۱ میلیون عضو در ۱۴۰۰ نقطه در جهان در HOG عضو هستند و بزرگ‌ترین سازمان حامی یک تولیدکننده موتورسیکلت در جهان را تشکیل داده‌اند.
  • بر اساس لیست ۱۰۰ برند ارزشمند ۲۰۱۵ (لیستی که هرساله در مهرماه توسط تیم مشاوران مدیریت ایران به‌روزرسانی می‌گردد) ارزش برند هارلی‌دیویدسون در سال ۲۰۱۵ در حدود ۵.۴۶۰ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل در حدود ۱۴% افزایش داشته است.

 

استراتژی هارلی‌دیویدسون برای تبدیل‌شدن به یک Cult Brand

در حدود سال ۱۹۸۱ شرکت هارلی دچار مشکلات بسیار زیادی شده بود. شرکت‌های ژاپنی با تولید محصولات ارزان‌قیمت، فشار بسیاری بر هارلی‌دیویدسون وارد نموده بودند. هارلی نیز به خاطر ماندن در رقابت مجبور بود، کیفیتی را که به خاطر آن مشهور شده بود را کاهش دهد.

هواداران هارلی‌دیویدسون

ادامه مطلب :  کالت برندینگ Cult Branding

دریافت خبرنامه تیم مشاوران مدیریت در تلگرام هفته‌ای یکبار (بدون درج تبلیغات)

تلگرام خبرنامه مدیریت تجارت

تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

Advertisements

Posted on ژوئن 10, 2016, in Management-iramct, مدیریت برند, برندینگ, برندسازی and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: